Talenten bij Wereld Talent

Gepubliceerd op 2 oktober 2023 om 14:26

De Superhelden van wereld Talent

Auteur: Leerlingen van KC Petrus Dondersschool (BB 1t/m4)

Coaching: Kelly van Leeuwen

Illustraties: Leerlingen BB 1 t/m 4

Omslag: Bram

Vormgeving en drukwerk: Drukkerij Weemen

 

Literatuur

Net voor de vakantie ontving ik het boekje De Superhelden van Wereld Talent .
Vorig schooljaar zijn de leerlingen bovenbouw KC Petrus Dondersschool bezig geweest met het vak 'literatuur' waarbij ze een Superheld hebben uitgewerkt in tekst en in strip. Ze zijn daarbij begeleid door schrijver Kristie Raaymakers, door striptekenaar Jan Vriends en door mij. Om de kinderen te laten ervaren hoe een boek gedrukt wordt, zijn ze tenslotte naar de drukkerij gegaan en is dit boek ontstaan.

 

Verrassende inleiding

De dikte van het boek (62 pag in totaal) maakte mij meteen nieuwsgierig. Wat staat er allemaal in, hoe hebben de kinderen onze lessen hierin verwerkt, hoe zien hun Superhelden er in beeld/tekening uit?

Waar vanuit de scholen regelmatig de inleiding begint met "we hadden het project en daaruit is dit voortgekomen..," wordt in dit boek gestart met: "Er klonk een knal en een bliksemschicht schoot door de pikzwarte ruimte..."
Ook origineel vind ik dat ze in de inleiding het materiaal van de donateur (Smits Kozijnen) in het verhaal hebben verweven.

 

De superhelden

Vele namen van de superhelden zijn vindingrijk gekozen. Doordat de leerlingen beschrijven hoe de superheld eruit ziet, krijg je er een goed beeld van. Heerlijk om te lezen hoe de superheld zijn krachten afneemt en weer oplaadt bijvoorbeeld door goed te eten, te slapen, door het eten van hondenbrokken, of d.m.v een laadpaal.

De bijbehorende strips zijn in 3 fases getekend: begin, actie en slot. De leerlingen hebben hun strip eenvoudig maar duidelijk vormgegeven. De tekening en tekst waren goed op elkaar afgestemd, je kon duidelijk de actie van het slot onderscheiden, door 3 stripblokken te gebruiken wekte het je nieuwsgierigheid (van de meeste strips wilde ik meer lezen en meer over het verhaal te weten komen) en in veel strips zat (droge-) humor. Mijn complimenten hiervoor.

 

Diversiteit aan talenten

Omdat ikzelf enkele klassen heb begeleid weet ik dat er leerlingen waren die het bedenken van een superheld of het op papier zetten ervan lastig vonden. In het boek is dat niet terug te zien.

Compliment voor de leerlingen en ook voor de leerkracht.

Verrassend om te zien is dat enkele leerlingen de ruimte hebben gekregen om op eigen wijze hun superheld voor te stellen aan de hand van een kort verhaal. Dit kan inspirerend werken voor de leerlingen die wat meer moeite hadden met het bedenken van een held.
Het boek laat een diversiteit aan talenten van leerlingen zien en is passend binnen het thema: Lees- en schrijfbevordering in de groep.

 

© Shelly Roso

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.