Aanbod basisonderwijs
Voor meer informatie scrol naar beneden.
Op bezoek
Shelly komt graag op bezoek om te vertellen over:
- hoe belangrijk het is om je droom na te jagen en wat je daarbij nodig hebt, juist als je denkt het niet te kunnen.
- het schrijverschap, hoe ze uiteindelijk schrijver is geworden, waar ze inspiratie vandaan haalt voor het schrijven van een verhaal, waarom het hebben van een hond belangrijk is, welke eigenschappen/talenten je nodig hebt als schrijver...
- de pangi, een in Suriname en Nederland veel gedragen klederdracht die verhalen en rituelen verbind en daarmee een link legt tussen slavernijverleden- Keti Koti en culturele identiteit.
Dit alles doet ze op een rustige, interactieve, beeldende en speelse wijze waarbij ze ook inspeelt op de behoeften van de groep op dat moment.
Het bezoek kan worden aangevuld met één of meerdere schrijfopdrachten.
Voor het vaste aanbod klik hier.
Voor kennismaking en/of een gesprek klik hier.
Leuk, een verhaal!
Shelly laat de leerlingen ontdekken wat je allemaal kunt doen met één verhaal. Door middel van vraag en antwoord en/of het overlaten aan het toeval vinden er allerlei spel- activiteiten plaats die te maken hebben met het voorgelezen verhaal. Hierdoor luisteren de leerlingen niet alleen naar een verhaal, ook beleven ze deze!
Voor het vaste aanbod klik hier.
Voor kennismaking en/of een gesprek klik hier.
Vertel eens iets anders
Shelly laat de leerlingen kennismaken met verschillende manieren waarop je tekst, verhalen en boodschappen over kunt brengen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld: geheimtaal, beeld- en klanktaal, textiel en zelfs haardracht.
Hierdoor maken de leerlingen kennis met de creativiteit van overdracht en met taalbeleving met het hele lichaam.
Voor het vaste aanbod klik hier.
Voor kennismaking en/of een gesprek klik hier.
Creatief schrijven met de groep
Tijdens creatief schrijven draait het om het prikkelen van de fantasie, de verbeelding en deze op papier tot leven brengen. Hiervoor krijgen leerlingen opdrachten, voorbeelden en theorie aangeboden.
Om de creatieve flow niet in de weg te zitten wordt er niet gelet op spelling- en grammatica, is niks goed of fout en mogen leerlingen in de taal schrijven waarmee ze zich het beste schriftelijk kunnen uitdrukken (veelal is dit in het Nederlands).
Het voordragen van eigen werk behoort tot de mogelijkheid.
Na een of meerdere lessen creatief schrijven, heeft de leerkracht een duidelijk beeld waar iedere leerling zit met de technische kant van taal en kan daarop ingespeeld worden.
Voor het vaste aanbod klik hier.
Voor kennismaking en/of een gesprek klik hier.
Diversiteit in kinderboeken
Boekrecensies
Shelly Roso is een voorstander van diversiteit in kinderboeken (A,B, C) omdat ze het belangrijk vindt dat alle kinderen de wereld om hen heen in verhalen kunnen erkennen, herkennen en verkennen.
Ze schrijft recensies van boeken die een weerspiegeling zijn van onze kleurrijke maatschappij, van boeken die qua boek net even anders zijn en/of boeken die geschreven zijn door authentieke, kleurrijke schrijvers.
Aan het eind van iedere recensie ontvang je tips voor het uitvoeren van educatieve, creatieve activiteiten.
Om naar de recensies te gaan klik hier.